התרשמויות

התרשמויות מן הנוף העירוני והאנושי של העיר סן-פטרסבורג, לנינגראד שהתושבים עדיין מכנים אותה פטרבורג או פשוט "פיטר". יצאתי לשליחות הוראה בעיר בין השנים 2002-2004. לימדתי בשני בתי-ספר: "שרשים" במרכז העיר, ו"ירושלים" מרוחק יותר מן המרכז. במאי 2003 חגגה העיר 300 שנה. צילמתי הרבה במהלך השנים הללו. ופעמיים חזרתי אליה להינות שוב מן הארכיטקטורה המדהימה של העיר, מן הגנים, הארמונות, המים, הנהר, העצים שיוצרים נוף מיוחד, בעיקר בחורף, השלג וכל תופעות החורף הנלוות. בבלוג זה אני מביאה את הרשמים מן השליחות ומן הביקורים הנוספים.

יום חמישי, 1 ביולי 2010

טיפוח חצרות פנימיות

העיר סן-פטרסבורג בנויה בבנייה מסורתית ישנה של בלוקים גדולים, בצורת ריבוע או מלבן. ניתן להיכנס אל המתחם הזה דרך כניסה אחת ולפעמים שתיים. למי שמסתכל מן הצד על הבנייה הזו נראה שזו דרך להגן על הדיירים. בתוך החצר הפנימית יש כניסות לבתי הקומות ולדירות. החצרות האחוריות הללו היו מאוד מוזנחות במשך שנים. כדי לשפר ולשפץ אותן נדרש תקציב רציני ולדיירים לא היה כסף לשפץ את החצרות. לעתים הם עשו לעצמם שער כדי שזרים לא יוכלו להיכנס לחצר ומעבר לכך לא נעשה הרבה.
אולפן "חלום" האולפן שבו לימדתי בשנות שהותי בעיר גם הוא נמצא במן חצר כזו. וגם המקום הזה עבר שיפוץ בשנים האחרונות. נחמד לראות שהעיר מתפתחת ומקבלת צביון הרבה יותר נעים, לרווחת התושבים. החצרות הללו משמשות כיום מקום חנייה למכוניות של הדיירים שהולכות ומתרבות בעיר.


גם בווילנה התגוררתי בבניין גדול כזה, הכניסה אליו הייתה דרך חצר אחורית, המקום היה מוזנח למדי ולא מואר, ולפעמים אף חששתי להגיע בלילה לשם, כיוון שהדירה הייתה במרכז העיר. בני נוער אהבו לשבת בחצר, לעשן ולשתות בירות ולא תמיד נעים היה לעבור לידם.


אחד המבנים בווילנה שנבנה מול הבית שבו התגוררתי נרכש על ידי משקיעים מן השוק האירופי, כאשר הגעתי החלו לשפץ את המבנה, עקבתי אחרי הבנייה. שטח החצר האחורית הפך לנכס נדלני. מן הבניין נשארה רק המעטפת שלו, במרכז בשטח החצר האחורית נחפר חניון ענק למכוניות, עליו נבנה הבניין כולו, הבניין הפך לקניון מפואר והמעטפת שלו שופצה בסגנון הישן של המבנים ברחוב גדמינו.
חלק מן הבתים ברחוב הראשי של העיר סן-פטרסבורג, נייבסקי פרוספקט, היו במצב רעוע ביותר, אי אפשר היה לשכן בהם בני אדם. רוב המבנים הללו כוסו בפרסומות ענק והייתה סכנה להיכנס אליהם. בעשור נוצל השטח לבנייה. וכיום, רוב המבנים הללו משמשים כמלונות או מרכזי קניות ברחוב נייבסקי פרוספקט.


כאשר הגעתי לפטרבורג השנה באפריל 2010 הופתעתי לגלות שחל שיפור רציני בעניין זה. חבריי המתגוררים בדירה כזו ובחצר כזו בין שתי התעלות הגדולות, הציגו לי את החצר החדשה שלהם ששופצה לאחרונה בעזרת עיריית סן-פטרסבורג. שמחתי לראות את החצר המקסימה. כשאני הגעתי לשם באפריל העצים רק החלו ללבלב ואפשר היה לראות את קירות הבתים. לאחרונה שלח לי איגור כמה תמונות לאחר הלבלוב המלא של העצים והתוצאה באמת מלבבת.


אני מצרפת גלריה של תמונות שידגימו בפניכם כיצד נראית חצר אחורית משופצת בעיר התיירות המרשימה הזו פטרבורג.

אין תגובות: